پاک کردن لکه مربا

پاک کردن لکه مربا از روی لباس و حتی فرش یا موکت کار آسانی نیست، زیرا مربا در طعم های مختلف دارای رنگدانه های متفاوتی است. لکه های مربا قابل اکسید شدن هستند بنابراین پاک کردن لکه های مربا باید بلافاصله قبل از آن که لکه همیشگی شود، انجام گیرد. پاک کردن لکه مربا به وسیله ماشین لباسشویی اشتباه است زیرا حرارت لباسشویی می‌ تواند به دائمی شدن لکه مربا بر روی لباس کمک کند.

در ادامه مقاله، شانا به جزییات و ترفندهای بیشتری در خصوص پاک کردن لکه مربا از روی لباس، فرش و ... خواهد پرداخت، همراه ما باشید.

قبل از شروع پاک کردن لکه مربا از روی لباس

قبل از انجام هر کاری، تا جایی که ممکن است مواد مربایی که روی لباس ریخته شده است را با یک چاقو یا یک قاشق از روی سطح لباس بردارید، سپس پاک کننده مورد نظر خود را برای پاک کردن لکه مربا مشخص کنید.

نحوه پاک کردن لکه مربا از روی لباس

پس از برداشتن مواد اضافی مربا، لباس را به مدت 2 تا 3 ساعت در سینک ظرفشویی، در محلولی از گلیسرین و آب سرد یا صابون بیو خیس کنید. همچنین می توانید روی لکه مقداری آبلیمو ریخته و آن را با پارچه تمیز کنید، سپس لباس را جلوی نور آفتاب پهن کنید تا خشک شود .

یکی دیگر از پاک کننده ها برای پاک کردن لکه مربا از روی لباس، مخلوط یک چهارم فنجان جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری بوراکس و نصف فنجان آب سرد است. این محلول را بر روی لکه پخش نمایید و به مدت 20 دقیقه بگذارید لباس در همان حالت بماند. سپس لباس را با آب سرد بشویید. اگر لکه از روی لباس پاک نشد ممکن است نیاز باشد لباس به مدت 1 الی 2 ساعت در محلول خیس بخورد.

نحوه پاک کردن لکه مربا از روی فرش 

مواد اضافی مربا را پاک کنید

قبل از پاک کردن لکه مربا از روی فرش، از یک قاشق برای برداشتن مواد اضافی مربا که روی فرش ریخته شده است استفاده کنید. دقت کنید که قاشق را به سطح فرش فشار ندهید زیرا تنها با فشار لکه را به عمق الیاف فرش هدایت میکنید.

یک محلول پاک کننده بسازید

یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی دستی را با دو فنجان آب گرم به منظور پاک کردن لکه مربا از روی فرش، مخلوط کنید. پارچه ای را به محلول آغشته کرده و سپس از آن برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده نمایید. دقت کنید که لکه مربا به قسمت های دیگر فرش منتقل نشود.

قسمت لکه روی فرش را آبکشی کنید

پارچه ی دیگری را با آب خنک خیس کنید و تمامی محلول مایع ظرفشویی و آب را به خوبی از فرش پاک کرده و سپس با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید. اگر همچنان لکه ای از مربا روی فرش باقی ماند، به مرحله بعد بروید، در غیر این صورت اجازه دهید فرش خشک شود و در نهایت روی آن جاروبرقی بکشید.

یک محلول پاک کننده دیگر برای پاک کردن لکه مربا بسازید

برای پاک کردن لکه مربا از روی فرش، آب اکسیژنه و آب سرد را با هم مخلوط کنید و این محلول را روی ناحیه لکه دار شده بریزید. اجازه دهید محلول حداقل 4 ساعت روی لکه بماند و سپس آن را با یک دستمال از روی فرش پاک کنید (در صورت نیاز این مرحله را تکرار کنید).

خشک کردن فرش با جاروبرقی

اجازه دهید قسمت تمیز شده فرش به دور از گرما و نور خورشید خشک شود. پس از خشک شدن فرش، جاروبرقی را روی آن بکشید، تا از پاک شدن کامل لکه مربا از روی فرش اطمینان حاصل نمایید.

سخن آخر

پاک کردن لکه مربا از روی لباس و یا حتی فرش، اگر بلافاصله پس از ریختن مربا و قبل از اکسید شدن آن انجام شود، آسان است. به طوری که به کمک پاک کننده های مختلف و یا حتی ترکیب آن ها می توانید لکه ها را از روی فرش و یا لباس پاک کنید. اما توجه داشته باشید که برای پاک کردن لکه مربا از روی لباس، از ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا این کار باعث می شود که پاک کردن لکه سخت تر شود، بنابراین قبل از اقدام به هرکاری، لکه را به صورت دستی پاک کنید.