نکات پخت مربا

ممکن است تهیه یک مربای خوشمزه کار آسانی نباشد اما تجربیات و نکاتی هستند که مربای شما را از سطح مبتدی به سطح حرفه ای تبدیل می کند. نکات پخت مربا به شما کمک خواهند کرد تا مربایی لذیذ و خوشمزه تهیه کنید. تمامی نکات به صورت کلی بیان شده است که می توانید از آن ها در تهیه هر طعم مربایی استفاده نمایید. در ادامه همراه سایت شانا باشید.

نکات پخت مربای خوشمزه

1. دقت کردن به قوام مربا

قوام آمدن شربت مربا به میزان مناسب مهم است. هنگامی که شربت مربا پس از سرد شدن حالت کش داری مانند عسل داشته و به سختی از روی قاشق جدا شود، به این معنی است که قوام مربا به میزان مناسبی رسیده است.

2. رفع کپک زدگی مربا

اگر بعد از مدتی با کپک زدن مربا مواجه شدید، تنها کافی است مقداری شکر به مربا اضافه کرده و اجازه بدهید روی شعله گاز کمی بجوشد تا غلیظ شود. کپک زدن مربا به دلیل زیاد بودن آب و غلیظ نشدن آن به اندازه کافی و یا کم بودن شکر رخ می دهد.

3.  نریختن مربای گرم در شیشه

یکی از نکات پخت مربا، این است که پس از سرد شدن کامل مربا، آن را داخل شیشه ریخته و در جای خنک نگه داری کنید، زیرا پس از آن که مربا سرد شد، رقیق یا غلیظ بودن شربت مشخص می شود.

4. جلوگیری از شکرک زدن مربا

اگر مربایی که درست کرده اید، شکرک زده است بهترین راه برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، اضافه کردن کمی آب جوش به آن است. سپس مربا را روی شعله گاز قرار دهید و بعد از آن که کمی جوشید و یک دست شد، شکرک از بین خواهد رفت.

5. مناسب ترین ظرف برای پخت مربا

از مهم ترین نکات پخت مربا ظرفی می باشد که برای پخت انتخاب می کنید. بهترین ظرف برای پخت مربا ظرف لعابی یا تفلون است.

6. زمان مناسب اضافه کردن اسانس در پخت مربا     

اگر از اسانس برای معطر کردن مربا استفاده میکنید، مهم است که در زمان مناسب آن را به مربا اضافه نمایید. اواخر پخت مربا بهترین زمان برای اضافه کردن اسانس است زیرا عطر و بوی اسانس در مربا حفظ خواهد شد.

6. باز گذاشتن درب ظرف مربا هنگام پخت

هنگام پخت مربا، از گذاشتن درب ظرف خودداری کنید، زیرا باعث تغییر رنگ مربا می شود.

7. استفاده از مقدار مناسب شکر

یکی دیگر از نکات پخت مربا، تعیین مقدار مناسب شکر در مربا است. برای اندازه گیری مقدار شکر، میوه را وزن کنید و بر اساس آن مقدار متناسبی از شکری که نیاز دارید را به مربا اضافه کنید. به این صورت که برای 1 کیلو میوه، 1 کیلو شکر اضافه نمایید، اما اگر از میوه ای استفاده می کنید که شیرین است می توانید مقدار شکر را به 700 گرم یا کمتر کاهش دهید.

سخن آخر

در صورت رعایت کردن تمامی نکات پخت مربا، شما مربایی با طعمی بی نظیر خواهید داشت همچنین دقت نمایید که در تهیه مربا همیشه از شیشه های تمیز و استریل شده استفاده نمایید تا کیفیت مربای درست شده بیشتر شود.