فواید مربا

مربا از میوه های مختلفی درست می شود که طعم آن با توجه به نوع میوه ای که در تهیه مربا استفاده شده است، متفاوت است. اما به طور کلی به دلیل وجود شکر، طعم آن ها نسبت به میوه ها، شیرین تر است. مرباهای میوه ای نه تنها خوشمزه و مغذی هستند، بلکه فواید سلامتی فوق العاده زیادی برای شما خواهند داشت.

صنایع غذایی نگین شانا در مقاله امروز تمامی فواید مربا را بررسی کرده و به این سوال که "آیا مربا برای سلامتی بدن مفید است؟" پاسخ خواهد داد، پس مانند همیشه همراه ما باشید.

ارزش غذایی مربا

ارزش غذایی یک مربا به کیفیت میوه استفاده شده در آن، مواد تشکیل دهنده و نوع میوه بستگی دارد. مربا ویتامین ها و مواد معدنی را از میوه هایی که برای تهیه آن استفاده شده اند، دریافت می کند که به طور متوسط، مرباها حاوی انرژی، قند، کربوهیدرات و ویتامین‌های مختلف هستند که باعث می شود فواید مربا مورد توجه قرار گیرد.

یک قاشق غذاخوری مربای توت فرنگی شامل ارزش غذایی

    ۶.۰۹ گرم آب،

    ۵۶۹ کالری، 

    ۰.۰۷ گرم پروتئین،

    ۰.۰۱ گرم چربی،

    ۱۳.۷۷ گرم کربوهیدرات،

    ۰.۲ گرم فیبر،

    ۹.۷ گرم قند،

    ۱.۸ میلی گرم ویتامین  C،

    ۰.۱ میلی گرم آهن، 

می شود.

فواید مربا برای سلامتی

بنا به نظرات پزشکان و متخصصان تغذیه و محققان دانشگاهی، مربا نسبت به میوه، انرژی سریع تر و مفید تری به بدن می دهد و در واقع فقط حدود نیمی از کالری، چربی های اشباع و کلسترول های مضر دارد. در ادامه به بررسی فواید مربا پرداخته ایم.


بررسی فواید مربا

مربا یک منبع خوب انرژی برای بدن

از فواید مربا می توان به تامین کننده انرژی برای بدن اشاره کرد. مرباها به میزان زیادی سرشار از قند و کربوهیدرات ها هستند. اگر شکر در مقادیر متوسط مصرف شود همیشه هم برای سلامتی مضر نخواهد بود. بدن از شکر به عنوان سوختی برای تولید انرژی، استفاده می کند. مواد غذایی مانند مرباها که سرشار از شکر هستند، اگر مقدار شکر استفاده شده در آن ها بیش از حد نباشد، می توان آن ها را به عنوان یک تامین کننده انرژی مفید برای بدن به حساب آورد. 

میزان کلسترول و چربی پایین در مربا

از فواید مربا پایین بودن میزان کلسترول و چربی آن است زیرا ماده اصلی مربا، میوه است. در مقایسه با کره، مربا می تواند بهترین گزینه برای میز صبحانه شما باشد، اگر مستعد ابتلا به فشار خون بالا یا سایر بیماری های مرتبط با قلب هستید، مرباهای میوه جانشین عالی برای کره هستند، زیرا خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

مربا کمک دهنده ای خوشمزه به هضم غذا

اگرچه مقدار فیبر غذایی موجود در مربا ناچیز است، اما وجود پکتین (فیبر) در مربا به حفظ حرکات روده و هضم مناسب غذا کمک می کند. پکتین نوعی فیبر است که به ‌طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و سبزیجات یافت می ‌شود و خواص ژله ای کننده شگفت انگیزی  در میوه ها دارد. یکی از فواید مربا وجود پکتین طبیعی آن است که عبور مواد از دستگاه گوارش را تسریع می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد. همچنین، پکتین یک پری بیوتیک عالی در نظر گرفته می شود که برای حفظ سلامت روده بسیار موثر است.

مربا و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

وجود پکتین در مربا به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. چندین مطالعه ثابت می کند که پکتین در کشتن سلول های سرطانی روده بزرگ تاثیرگذار است. علاوه بر این، این فیبر به کاهش التهاب و آسیب سلولی که می تواند منجر به تشکیل سلول های سرطانی روده بزرگ شود، کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

مربا منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی

از فواید مربا وجود ویتامین ها و مواد معدنی در آن می باشد اما کیفیت میوه و نوع تولید مربا در مقدار ویتامین ها تاثیرگذار است. اگر تولید مربا پیچیده باشد و مربا در دمای زیادی پخته شود، میوه تمام ارزش غذایی خود را از دست می دهد. اما اگر مربای میوه به روشی معتبر در دمایی مناسب درست شده باشد، مواد مغذی و ویتامین میوه ها حفظ خواهد شد. به عنوان مثال، مربای ترکیبی انبه و سیب ممکن است دارای مقادیر زیادی ویتامین A، C، E و K باشد.

آیا مصرف مربا عوارضی دارد؟

اگرچه مرباها برای سلامتی بی خطر هستند و فواید مربا بیشتر از مضرات آن است، اما مصرف بیش از حد مربا ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد از جمله :

    مصرف زیاد مربا می تواند منجر به نفخ، گاز و مشکلات گوارشی شود.

    افراد مبتلا به دیابت، حتما باید مصرف هر نوع مربا را نادیده بگیرند. مرباها مملو از قند هستند که باعث آسیب به کلیه در افراد دیابتی می شود.

    اگر فردی به پکتین حساسیت دارد، حتما باید از مصرف مربا چشم پوشی کند.

    به دلیل کالری بالای مربا، مصرف آن به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، توصیه نمی شود. 

    مصرف زیاد مرباها نیز ممکن است منجر به اسهال مزمن شود.

آیا مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

در نهایت به پاسخ این سوال رسیدیم. فواید مربا بسیار عالی است و مصرف منظم و متناسب مرباهای میوه قطعا از طرق مختلف به سلامتی شما کمک می کند. اما مصرف بیش از حد آن عواقبی دارد و حتی ممکن است سلامتی شما را به خطر بیاندازد. کنترل کردن میزان مصرفی مواد غذایی کلید یک سبک زندگی سالم است. بنابراین، اگر عاشق مربای میوه هستید، مطمئناً می ‌توانید بدون هیچ تردیدی با اضافه کردن مربا روی نان، از آن به عنوان صبحانه یا میان وعده استفاده کنید.