علت شکرک زدن مربا

مربا چاشنی لذیذی است که میتوان هم در صبحانه و هم در دسر و شیرینی از آن استفاده کرد. درست است که مربا در مدت زمان زیادی تازه می ماند، اما در زمان خرید و یا نگهداری از مربا یک نگرانی وجود دارد و آن هم شکرک زدن مربا می باشد.

در ادامه، صنایع غذایی شانا، علت شکرک زدن مربا را بررسی کرده و ترفندهایی برای جلوگیری از این مشکل را به شما معرفی خواهد کرد.

علت شکرک زدن مربا چیست؟

کرم تارتار و مربا

استفاده بیش از حد از پودر کرم تارتار در تهیه مربا باعث شکرک زدن مربا در مدت کوتاهی می شود.

پخت بیش ازحد مربا

اگر مدت زمان پخت مربا بیش از حد مطلوب شود و غلظت و قوام آن از حد لازم بگذرد، شکر و قند مربا متبلور شده و باعث شکرک زدن آن می شود.

شکر حل نشده در مربا

اگر در فرآیند پخت، اطراف ظرف شکر حل نشده ای باقی مانده باشد ممکن است در نهایت با مربا مخلوط شده و در نتیجه باعث شکرک زدن محصول گردد.

استفاده بیش از حد از شکر در مربا

اگر در تهیه مربا از شکر بیش از حد نیاز استفاده شود، شیرینی بیش از اندازه مربا به صورت شکرک، خود را نشان میدهد. مقدار مناسب شکر و به موقع اضافه کردن آن به مربا بسیار مهم است.

دمای بالا پخت مربا

دمای پخت بسیار بالای مربا یکی از دلایل شکرک زدن مربا است. بهتر است مربا در دمایی مناسب پخته شود.

ترفندهای جلوگیری از شکرک زدن مربا

استفاده از میوه سالم و با کیفیت 

اولین و مهم ترین قدم برای جلوگیری از شکرک یا کپک در مربا، تهیه میوه های تازه، سالم  و تمیز است. استفاده از میوه های پلاسیده، له شده، لک دار و ... باعث پایین آمدن کیفیت مربا و دور شدن آن از طعم دلخواه مورد نظر میشود.

میزان ترشی

برای بالا رفتن آستانه تبلور قند و شکر، لازم است تا مربا به اندازه کافی ترشی و یا اسیدیته داشته باشد تا از شکرک زدن مربا جلوگیری شود. بنابراین میتوان از مقداری آب لیمو یا نارنج نیز در تهیه مربا استفاده نمود.

تنظیم کردن قند اینورت

برای جلوگیری از شکرک زدن مرباهای ترش مانند مربای آلبالو، باید مقدار قند اینورت آن را با افزودن مقدار مناسب شکر و برای مرباهای شیرین مانند مربای هویج، مربای زردآلو میزان قند اینورت مربا را باید با افزودن مقدار مناسب آبلیمو یا سرکه  تنظیم نمود.

ریختن آب جوش

اگر غلظت مربا بیش از حد بود با اضافه کردن مقداری آب جوش و آبلیمو، دوباره مربا را بجوشانید. با این کار هم از غلظت آن کم شده و هم از شکرک زدن مربا جلوگیری می شود.

پخت به اندازه مربا

 مربایی که بیش از حد پخته و سفت شده باشد، در نهایت به شکرک زدن مربا ختم می شود و از طرفی آبکی بودن مربا، باعث کپک زدن آن می شود. بنابراین زمان پخت و غلظت مربا مهم است.  

پخت مربا با حرارت ملایم

 یکی دیگر از ترفندهای جلوگیری از شکرک زدن مربا، پخت آن با حرارت ملایم و مناسب است. 

با مربای شکرک زده چه باید کرد؟

میتوان با اضافه کردن کمی آب جوش، جوهر لیمو یا آبلیمو و حرارت دادن ملایم مربا، مشکل شکرک زدگی مربا را حل کرد.

سخن آخر

شکرک زدن مربا دلایل متفاوتی دارد که با توجه به هر دلیل می توان راه حلی برای رفع و یا جلوگیری از این مشکل پیشنهاد کرد. اما بهترین روش برای جلوگیری از شکرک زدگی مربا، دقت به دما، زمان و غلظت مربا در هنگام پخت است. یک مربای با کیفیت که دچار شکرک زدگی نمی شود، مربایی است که برای تولید آن از شکر و میوه مرغوب استفاده شده است و هم چنین در دما و زمان مناسبی پخته باشد.