طرز تهیه نان مربایی

نان مربایی بهترین انتخاب برای صبحانه و عصرانه است که میتوانید آن را با هر نوع مارمالاد یا مربایی که دوست داشتید درست کرده و نوش جان کنید! امروز شانا طرز تهیه نان مربایی را به شما آموزش خواهد پس این مقاله را از دست ندهید و برای تهیه این نان مربایی لذیذ و خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان مربایی

    5/1 پیمانه آرد

    2/1 پیمانه شیر ولرم

    1 عدد تخم مرغ

    15 گرم کره 

    3 قاشق غذاخوری شکر

    3 قاشق سوپ خوری روغن مایع

    1 قاشق چای خوری خمیر مایه فوری

    نوک قاشق چای خوری وانیل

    به مقدار کافی مربا با طعم دلخواه

    2/1 قاشق چای خوری پودر هل (اختیاری)

مواد لازم برای رومال نان مربایی

    1 عدد زرده تخم مرغ

    1 قاشق غذاخوری شیر

    به مقدار کافی کنجد

طرز تهیه نان مربایی

قدم اول

برای طرز تهیه نان مربایی، شیر ولرم، خمیر مایه و نصف قاشق سوپ خوری شکر را در ظرفی با هم مخلوط کنید سپس درب ظرف را بسته و به مدت 10 دقیقه در جای گرمی به آن استراحت دهید.

قدم دوم

تخم مرغ، وانیل و باقی مانده شکر را در ظرفی دیگر با همزن به مدت ۳ دقیقه به خوبی با هم مخلوط کنید.

قدم سوم

پس از یک دست شدن مواد، به آن 2 قاشق سوپ خوری روغن اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که مواد به خوبی با یک دیگر مخلوط شدند، مخلوط خمیر مایه کف کرده را به همراه پودر هل (اختیاری) به مواد بالا اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا به خوبی با یک دیگر ترکیب شوند.

قدم چهارم

در این مرحله از طرز تهیه نان مربایی، آرد را به صورت الک شده به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که یک خمیر لطیف و نرم که به دست نمی چسبد، داشته باشید. سپس خمیر را به یک سطح آردپاشی شده منتقل نمایید.

قدم پنجم

خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا به بافت منسجمی برسد. روغن مایع باقی مانده را به خمیر اضافه کنید و دوباره به مدت 5 دقیقه آن را ورز دهید تا روغن جذب خمیر شود.

قدم ششم

خمیر را به صورت چانه های یک اندازه تقسیم کنید و درون یک کاسه سلفون کشیده و به مدت 1 ساعت در یک جای گرم به چانه های خمیری استراحت دهید تا حجم هر کدام از آن ها 2 تا 3 برابر گردد.

مطالعه مقاله طرز تهیه نان زردآلو رو فراموش نکن!

قدم هفتم

پس از گذشت زمان استراحت خمیر، چانه ها را بر روی سطح آردپاشی شده به خوبی ورز دهید تا هوا و پف اضافی خمیر گرفته شود. فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا فر گرم گردد.

قدم هشتم

هر چانه را به کمک وردنه به شکل بیضی باز کنید، سپس در مرکز آن مقداری از مربای طعم دلخواه خود را بریزید. دو طرف خمیر را روی هم تا بزنید. در این مرحله میتوانید خمیر ها را در اندازه و به طرح دلخواه خود نیز در بیاورید.

قدم نهم

در ادامه طرز تهیه نان مربایی، قالب مورد نظر خود را با روغن چرب کنید (از کاغذ روغنی هم میتوانید استفاده کنید) و خمیرها را درون آن بچینید.

قدم دهم

زرده تخم مرغ، شیر را درون کاسه ای هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس مواد را با برس روی خمیر رومال کنید. در نهایت مقداری کنجد روی نان های مربایی ریخته و قالب را در طبقه میانی فر قرار دهید.

قدم یازدهم

اجازه دهید نان ها به مدت 20 الی 25 دقیقه درون فر بمانند تا پخت آن ها کامل گردد.

قدم دوازدهم

پس از آن که روی نان ها طلایی شد، قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا نان ها خنک شوند. هنگامی که نان مربایی آماده شد میتوانید آن را همراه با چایی، شیر و یا هر نوشیدنی دیگر نوش جان کنید!