طرز تهیه شیرینی مربایی

شیرینی مربایی یکی از ساده ترین و محبوب ترین شیرینی های ایرانی است و در طعم های متنوع درست می شود. این شیرینی را به نام های مختلفی از جمله شیرینی بیسکوییتی، شیرینی مشهدی، شیرینی آلمانی نیز می شناسند. در ادامه همراه مقاله امروز سایت شانا باشید تا با طرز تهیه شیرینی مربایی بیشتر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی یا شیرینی آلمانی

    2 لیوان آرد 

    1 لیوان شکر

    100 گرم کره

    1 عدد تخم مرغ

    1 قاشق چای خوری وانیل

    1 قاشق چای خوری بیکینگ پودر

    1 لیوان شیر

    طعم دلخواه مربا 1 پیاله از هر مزه

    به میزان لازم خلال پسته یا بادام، پودر نارگیل، سس شکلات برای تزیین

طرز تهیه شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی

قدم اول

قدم اول در طرز تهیه شیرینی مربایی مخلوط کردن شکر، تخم مرغ و وانیل می باشد، این مخلوط را با همزن خوب هم بزنید تا تمامی مواد یک دست و کش دار شود.

قدم دوم

شیر و کره را به مخلوط بالا اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا مواد با یک دیگر ترکیب شوند.


مطالعه مقاله طرز تهیه شیرینی اسکار  رو فراموش نکن!


قدم سوم

بیکینگ پودر را به همراه آرد الک شده و به آرامی به مواد اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیر یک دست شود، حالا خمیر شیرینی مربایی شما آماده است.

قدم چهارم

بر روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر را بر روی آن قرار دهید. حالا به کمک وردنه آن را باز کنید، فقط توجه داشته باشید که ضخامت خمیر نباید زیاد باشد زیرا در هنگام پخت خمیر پف خواهد کرد. 

قدم پنجم

قالب دلخواه خود را به آرد آغشته کنید و بر روی خمیر قالب بزنید. 

قدم ششم

فر خود را از قبل روشن کنید تا گرم شود، پس از گرم شدن فر، شیرینی های که قالب زده اید را بر روی سینی چرب شده (از کاغذ روغنی هم میتوانید استفاده کنید) قرار دهید و داخل فر بگذارید. 

قدم هفتم

شیرینی را با حرارت ۱۵۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ الی 25 دقیقه بپزید.

قدم هشتم

بعد از آن که شیرینی ها را از فر خارج کردید به آن ها زمان دهید تا خنک شوند سپس 1 قاشق مربا (مربا هویج، مربا آلبالو، مربا بالنگ و...) را روی شیرینی ها بریزید و آن را روی شیرینی صاف کنید. حالا شیرینی دیگری را روی مربا قرار دهید و به همین ترتیب شیرینی های دیگر را نیز آماده کنید.

قدم نهم

شیرینی مربایی خود را برای تزیین و زیباتر شدن میتوانید در پودر نارگیل و یا خلال پسته و بادام خرد شده بزنید.

قدم دهم

پس از آماده شدن شیرینی مشهدی، آن ها را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

پخت شیرینی مشهدی در توستر

برای پخت شیرینی آلمانی، توستر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۵۵ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. سپس یک کاسه آب جوش را در توستر قرار داده و شیرینی ها را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در توستر یا فر برقی بپزید.

پخت شیرینی مربایی بدون فر

برای پخت شیرینی مربایی بدون استفاده از فر، ابتدا تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود سپس دو لایه کاغذ روغنی کف تابه بگذارید (میتوانید برای چرب کردن تابه از روغن هم استفاده نمایید). شیرینی ها را به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت بسیار ملایم در تابه بپزید. یک طرف شیرینی که آماده شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز پخته شود.