روش نگهداری از مربا

آیا میتوانید صبحانه را بدون مربای دلخواه خود تصور کنید؟ مربا غذای لذیذی است که میتوان از آن به عنوان یک طعم دهنده عالی در غذاها و یا حتی شیرینی و دسر استفاده کرد. چه خودتان مربا را درست کنید چه یکی از شیشه های آماده آن را بخرید، به هر حال باید آن را به گونه ای نگهداری کنید تا از خراب شدن آن ها جلوگیری شود. صنایع غذایی نگین شانا، بهترین روش نگهداری از مربا و همچنین ترفندی برای حفظ تازگی مربا را در مقاله امروز با شما به اشتراک خواهد گذاشت. همراه ما باشید.

مربا را کجا باید نگهداری کرد؟

اگر به تازگی یک شیشه مربا خریداری کرده اید، بهترین روش نگهداری از مربا این است که آن را در کابینت آشپزخانه خود نگهداری کنید، زیرا تا زمانی که درب مربا باز نشده است، لازم نیست حتما آن را در یخچال نگه داری نمایید. شیشه های مهر و موم شده مرباهای خانگی را نیز می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

پس از باز شدن مربا، بهتر است آن را در یخچال قرار دهید زیرا این کار از رشد کپک و مخمر در مربا جلوگیری می کند. اگر مربای باز شده را در یخچال نگذارید، احتمالاً زودتر خراب خواهد شد. نگهداری مرباهای باز شده در یخچال، پروسه فاسد شدن مربا را آهسته تر کرده و در نتیجه ماندگاری آن را افزایش می ‌دهد.

مدت زمان ماندگاری مربا چقدر است؟

مرباها از نظر مدت زمان ماندگاری به 4 دسته تقسیم میشوند. که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

مربای کارخانه ای و پلمپ شده

اگر مربای خریداری شده توسط یک برند مرغوب تولید شده باشد، پس مطمئن باشید که همراه با تاریخ مصرف و انقضا عرضه شده است. توجه داشته باشید که تاریخ قید شده بر روی شیشه مربا تنها یک عدد تقریبی است و اگر یک مربا با مرغوب ترین مواد اولیه تولید شده باشد، ماندگاری طولانی تری خواهد داشت. 

به طور کلی مدت زمان ماندگاری مرباها بین 12 تا 24 ماه پس از تاریخ تولید است اما به کمک روش نگهداری از مربا میتوانید از مرباها تا سال ها استفاده نمایید.

مربا باز شده کارخانه‌ای

ماندگاری مرباهای کارخانه ای که درب آن ها باز شده است، دو هفته تا یک ماه است زیرا در این مدت مربا از بهترین کیفیت و مزه برخوردار خواهد بود. به کمک روش نگهداری از مربا، ممکن است مربا طعم خوب خود را حداقل برای چند ماه دیگر نیز حفظ کند.

بسیاری از تولید کنندگان به‌ طور کلی پیشنهاد می‌ کنند که مرباهایی که باز شده اند را به مدت دو هفته تا یک ماه مصرف کنید. البته این حرف فقط برای این است که از بهترین کیفیت و مزه آن استفاده نمایید. اگر به خوبی از مربا مراقبت کنید، می تواند طعم خوب خود را حداقل برای چند ماه دیگر نیز حفظ کند.

مربا خانگی با درب باز نشده

به کمک روش نگهداری از مربا، ماندگاری مرباهای خانگی که درب شیشه آن ها باز نشده است، حداقل تا یک سال است. شیشه های مرباهای خانگی باید در مکانی خنک، تاریک و خشک در دمای 50 تا 70 درجه فارنهایت یا 10 تا 20 درجه سانتی‌ گراد، نگهداری شوند. اما با این حال، نمی توان از تغییر در رنگ، طعم و محتوای مرباهای خانگی در مدت زمان طولانی دوری‌ نمود.

مربا باز شده خانگی

مدت زمان ماندگاری مربای خانگی که باز شده است، یک ماه است با شرط آن که مربا در یخچال نگه داری شود و در این مدت زمان، طعم و مزه خود را حفظ خواهد کرد.

چه زمانی مربا خراب می شود و باید آن را دور ریخت؟

از آنجایی که مرباها اسیدی هستند، بنابراین بیشتر در معرض کپک زدن و یا مخمری شدن می باشند. در صورت مشاهده کپک، رشد مخمر یا سایر نشانه های فاسد شدن بر روی مربا، وقت آن رسیده است تا مربای خود را دور بریزید. بوهایی مانند تخمیر، الکل یا مخمر نیز نشانه هایی از گذشتن تاریخ مصرف مربا است. توجه داشته باشید که کپک می ‌تواند در درون مربا نیز رشد کرده و قابل دیدن نباشد، بنابراین برداشتن قسمت فاسد شده مربا، انتخاب درستی نیست بلکه باید تمامی مربا را دور ریخت.

سخن آخر 

به کمک روش نگهداری از مربا میتوانید مرباهای خوشمزه خود را برای مدت طولانی تری مصرف نمایید و از طعم و مزه تازه آن لذت ببرید. روش نگه داری مرباهای باز شده با مرباهایی که باز نشده است با یک دیگر متفاوت است، بنابراین مدت زمان تازه ماندن آن ها یکسان نیست. پس از خراب و یا فاسد شدن مربا، فراموش نکنید که تمامی ظرف مربا را دور بیاندازید.